Line studio Veendam

 

 V

  • Welke koolhydraten veilig zijn en welke je absoluut niet moet eten.
  • Hoe je voorkomt dat lichaamsvet aan je lijf geplakt blijft zitten.
  • Hoeveel koolhydraten je moet eten voor een maximale vetverbranding.
  • Hoe je van een koolhydraatarm dieet weekmenu meer energie krijgt.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Zoals de naam al zegt is een koolhydraatarm dieet een dieet waarin je het aantal koolhydraten dat je via voeding binnenkrijgt minimaliseert. Het is dus niet zo dat je helemaal geen koolhydraten meer eet.

In dit dieet vermijd je zoveel mogelijk koolhydraatrijke producten zoals pasta, rijst, brood, noedels, suiker en al het bewerkte voedsel waar suiker of granen in zitten.

Nu denk je misschien: “Als ik dat allemaal niet meer mag eten, wat dan nog wel?!”.

Maak je geen zorgen. Je kan bij dit dieet heel gevarieerd eten en tóch snel afvallen. Je hoeft bovendien geen honger te lijden.

Voordat je ontdekt welke voedingsmiddelen je allemaal kan blijven eten in een koolhydraatarm dieet, vertel ik eerst waarom een koolhydraatarm dieet zo goed werkt als je wilt afvallen. 

Afvallen met een koolhydraatarm dieet

Ons lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. En wij zijn gemaakt om die energie vooral te halen uit vetten en eiwitten en relatief weinig uit koolhydraten. Deze verhouding met voedingsstoffen is precies hoe de oermensen (de homo sapiens) zo’n 100.000 jaar geleden aten.

Wij hebben duizenden jaren op deze manier gegeten. Maar ongeveer 150 jaar geleden kwam daar verandering in. Sinds de opkomst van de voedselindustrie zijn wij heel anders gaan eten. Een modern westers eetpatroon zit tegenwoordig vol met koolhydraten.

Ga maar na. We eten brood of ontbijtgranen in de ochtend, brood tijdens de lunch en aardappels, rijst of pasta bij het avondeten. Daarnaast nemen we vaak nog tussendoortjes en frisdranken waar suiker in zit. En ook suiker is een koolhydraat.

Bovendien is bijna al het voedsel in de supermarkt gemaakt of bewerkt in een fabriek. Voedselfabrikanten voegen hier vaak koolhydraten (vooral suikers) aan toe. Dit zijn de zogenaamde geraffineerde koolhydraten en suikers.

Oermensen aten alleen maar koolhydraten uit natuurlijke bronnen zoals groente, fruit, noten en zaden.

Tegenwoordig krijgen we veel meer koolhydraten binnen dan wij eigenlijk nodig hebben en die zijn nog eens bewerkt ook. Dit zorgt voor 2 problemen:

  • Het overschot aan koolhydraten dat wij eten kan ons lichaam niet meteen gebruiken en wordt daarom omgezet in lichaamsvet. Dus als je constant te veel koolhydraten eet zal je hoeveelheid lichaamsvet toenemen [1].
  • Door te veel koolhydraten eten wordt een stofje geblokkeerd dat in je lichaam verantwoordelijk is voor vetverbranding. Dus hoe meer koolhydraten je eet, hoe moeilijker je lichaam vet kan verbranden [2].

Samengevat: als je koolhydraatarm eet maak je geen nieuw lichaamsvet aan en ga je overtollig lichaamsvet verbranden. Hierdoor val je tot wel 2 kilo per week af.

Complete lijst met koolhydraatarme producten

Zoals je hierboven kunt lezen is een koolhydraatarm dieet de sleutel tot een slank en gezond lichaam.

In dit artikel vind je alle informatie die jij nodig hebt om een koolhydraatarm eetpatroon te volgen.

Het is ten eerste heel belangrijk dat je precies weet welke producten veel, en welke producten weinig koolhydraten bevatten.

Enkele gezonde producten met goede en gezonde koolhydraten zijn bijvoorbeeld:

  • Vis, vlees, ei en gevogelte
  • Groente en (een beetje) fruit
  • Noten, zaden en pitten
  • Natuurlijke oliën
  • Een aantal peulvruchten
  • Kiemen van groente en zaden
  • Kruiden en specerijen.



Er zijn ook veel producten die bomvol koolhydraten en suikers zitten. Enkele producten met slechte en ongezonde koolhydraten zijn bijvoorbeeld:

  • (Wit)brood en ontbijtgranen
  • Witte rijst
  • Niet volkoren pasta
  • Bewerkte aardappelproducten
  • Snoep, koek en taart
  • Frisdranken
  • Kant-en-klare producten uit pakjes en zakjes




 Samengevat: afvallen met een koolhydraatarm dieet werkt omdat:

  • Je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.
  • Hierdoor sla je geen overtollige energie op als lichaamsvet
  • Je raakt meer verzadigd van eiwitten en vetten
  • Daardoor duur het langer voordat je weer honger krijgt.
  • Je lichaam gaat vet verbranden in plaats van koolhydraten

 

 Ga naar recepten